Wednesday, June 9, 2010

palestin vs israel vs piala dunia....

Untuk renungan bersama.....

Tajuk ini merupakan hal semasa yang menjadi bualan harian setiap orang..Dan saya rasa terpanggil untuk berkongsi. Ada yang sibuk dengan hal-hal berkaitan piala dunia dan ada juga yang mesih terus membela nasib-nasib rakyat palestin yang tertindas di bumi sendiri.Jadi yang manakah lebih penting kepada masyarakat?

Bola sepak atau palestin????
Saban hari, di media elektronik dan media cetak tidak terlepas membincangkan kedua-dua hal ini.Dan kita sebagai pembaca sedikit sebanyak terpengaruh dengan hasil-hasil penulisan media-media ini.Tatkala negara kita,Malaysia menggesa negara-negara dunia sepakat membawa usul kepada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk merujuk perbuatan ganas rejim Israel ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) berikutan serangan ke atas kapal Mavi Marmara, kadang kala kita alpa dengan pasukan bola sepak kesayangan kita kerana terlalu taksub dengan piala dunia yang hanya menjengah empat tahun sekali. Negara manakah yang akan menjuarai piala dunia edisi ini?? Brazil?? Sepany0l???

Memang kita mengecam tindakan ganas Israel, tetapi apa yang kita telah lakukan untuk mempertahankan saudara-saudara kita di palestin?? tahniah kepada yang membuat bantahan secara aman dan menyampaikan usul untuk dibawa kepada muka keadilan,tetapi disebalik itu kita masih lagi menyokong Israel!! Kenapa?? kita masih gunakan produk-produk israel. Mengapa kita tidak membawa semangat bola sepak itu untuk memb0ikot barangan Israel??? jikalau bola sepak mampu menyatupadukan masyarakat sedunia, mengapa semangat ini tidak digunakan untuk melawan Israel. Cukuplah dengan memb0ikot barangan mereka.Jikalau satu dunia melakukannya, Insya Allah akan lumpuh lah ekonomi Israel..tetapi hal ini mungkin sukar dilakukan... Kerana apa? kerana kitalah pengguna tegar barangan-barangan mereka.. Tidak percaya??? cuba `search` kat internet... berapa banyakkah produk yang kita bergantung seharian dalam kehidupan kita??

jangan salahkan pr0duk, salahkan diri kita kerana tidak pernah ambil tahu... janganlah kita terus menutup mata dari melihat kebenaran..
janganlah kita lukakan hati saudara-saudara kita di palestin dengan wang-wang kita...

-posted by fendi-

0 comments:

Post a Comment